Zpět na články

Bezkontaktní skenování uměleckých děl: První zkušenosti z muzeí

31. 8. 2020

Na jaře 2020 se kvůli koronavirovým opatřením na čas veřejnosti uzavřely i muzea a galerie. V této době se řada z nich rozhodla zorganizovat zajímavé online projekty. Některé instituce ovšem narazily na limity v kvalitě a množství zdigitalizovaných exponátů, které jim neumožnily tyto aktivity uskutečnit. Našly se ale organizace, které se pustily do jejich realizace s využitím novinek na českém trhu. Západočeské muzeum v Plzni tak například pozitivně zareagovalo na nabídku bezplatného zapůjčení a testování velkoformátového skeneru WideTEK 36ART, který se i přes omezení související s pandemií koronaviru podařilo do České republiky dovézt.

Co slibuje nová technologie a jaké jsou bezprostřední zkušenosti ZČM po naskenování celé řady muzejních exponátů, jsme se zeptali jeho ředitele PhDr. Františka Frýdy.

Jaká byla Vaše motivace zúčastnit se pilotního projektu?

Digitalizaci sbírek pro různé potřeby se v naší instituci věnujeme dlouhodobě. Nicméně nenadálá situace s vládními opatřeními a uzavřením muzeí této aktivitě obecně samozřejmě více nahrála. V současné době je mnohem větší potřeba (a tedy i vůle) sbírkové předměty digitalizovat a sdílet s okolním světem. Nabídka zprostředkování a zapůjčení technologie přes Copy General tak pro nás byla velmi zajímavá. Sami jsme byli plni očekávání nad možnostmi a výsledky testování.

Řekl jste, že digitalizaci v muzeu řešíte. Jak to aktuálně probíhá?

Do chvíle, než jsme si mohli vyzkoušet WideTEK skener, jsme tuto oblast zajišťovali dvěma způsoby. První představuje profesionální focení předmětů naším fotografem. Druhou metodou je využití digitalizačního pracoviště vědeckotechnické knihovny. Ta je ale mimo naši budovu a má omezené technické možnosti. Také doprava představuje určité riziko. Jak jste skener konkrétně využili a co všechno jste stihli digitalizovat? Zařízení jsme měli k dispozici tři týdny. Cíleně jsme vybrali různé typy předmětů napříč našimi sbírkovými fondy, abychom jej mohli důkladně otestovat. Konkrétně jsme digitalizovali knihy, plakáty, výšivky, krajky a další typy předmětů. Od kolegů z Národopisného muzea Plzeňska jsme si navíc vypůjčili loutky, zbraně, obrazy a mince.

Jak test dopadl? U kterých předmětů vidíte největší přínos?

Obecně lze říci, že u plochých exponátů s lehkou plasticitou byly výsledky vždy výborné. Objekty se při skenování ničeho nedotýkají a absence UV záření zajistí citlivost i k velmi cenným věcem. Velké obrazy, které by se jinak složitě snímaly na fotoaparát a musely pak skládat zpětně z více prvků, byly digitalizované doslova za pár minut, včetně potřebného nastavení. Výsledky mě mile překvapily, míra ostrosti i detailu je skvělá.

Jak se Vám s tímto zařízením pracovalo?

de bych zmínil dvě věci. Přístroj je i přes svou robustnost jednoduchý na obsluhu. Vysoce kvalitní výstupy, které slouží jak pro publikační nebo evidenční účely, tak pro znalecká zpracování, získáte po krátkém zaškolení. Díky tomu jsme dokázali zařízení plně využít. Kolegové se ovládání učili vzájemně a díky tomu jsme stihli naskenovat velké množství předmětů. Mám jeden praktický příklad. Digitalizovali jsme 400 kusů zlatých a stříbrných mincí, z rubu i z zabrala 6 hodin. Bez tohoto zařízení by kolekci snímal profesionální fotograf minimálně 5 dní.

Jak vidíte využití skeneru do budoucna?

V našem muzeu, stejně jako i v dalších u nás v kraji máme desetitisíce ve sbírkách předmětů. Toto zařízení nám k jejich digitalizaci určitě významně napomůže.

Plánujete si jej tedy pořídit?

Po dohodě s Odborem kultury Plzeňského kraje jsme jej zařadili do plánu investic na následující rok. Ještě letos bychom si ale chtěli skener znovu zapůjčit. Velké uplatnění v tomto ohledu vidí kolegové z Národopisného oddělení ZČM a také ze ZČG, se kterými jednáme o spolupráci.

Více o skeneru WideTEK 36Art

image